01-05-06

Wat 3-jarigen ons kunnen leren ? (7)

Doen waar je goed in bent !

Kinderen hebben plezier als ze datgene kunnen doen waar ze goed in zijn. Ze moedigen zichzelf aan om net datgene waar ze natuurlijk sterk in zijn verder te doen. Maar één keer op school keert dit mechanisme om. De focus wijzigt van aanmoediging naar deze ontbrekende stukken waar ze net niet goed in zijn : 'Je geschiedenis was goed (je scoorde 78 %), maar je rekenen (waar je 55 % op scoorde) kan beter ! Daar dien je nog wat verder op te studeren !'. En op deze manier groeien we langzaam weg van onze natuurlijke sterktes en talenten en krijgen we enkel onze zwakheden in het vizier. We beginnen te geloven dat als we meer aandacht aan onze zwakheden schenken, een totale opdracht ons beter zal afgaan. We kunnen beter worden én misschien zelfs van datgene gaan houden waar we een natuurlijke terughoudendheid tegenover hadden.

Maar wat is er mis met het versterken van onze natuurlijke kwaliteiten ? Waar ben jij goed in ? Waar had je plezier in als kind ? Hoe gebruik je je sterktes vandaag ? Hoe versterken diegenen waarmee je samenwerkt je natuurlijke sterktes ?

12:33 Gepost door In-Flow in Succesprincipes | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.