22-01-08

Solliciteren - vijf strategieën voor het vinden van werk

Er zijn vijf mogelijke strategieën voor het vinden van werk :

1. Via advertenties. Wist je dat een advertentie gemiddeld amper 32 seconden gelezen wordt alvorens men overgaat tot solliciteren ? Dit betekent vooral dat sollicitanten heel wat informatie over het hoofd zien alvorens ze reageren. Het loont de moeite van jezelf volgende vragen te stellen : past het bedrijf bij mij of pas ik bij het bedrijf ? kan ik de doelstellingen van de organisatie onderschrijven ? wat is de werkelijke behoefte van het bedrijf ? is de functie iets écht iets voor mij ? wat heeft het bedrijf mij te bieden ? is het bedrijf voor mij bereikbaar ?

2. De directe benadering - het telefonisch kontakt. Door direkt kontakt op te nemen met het bedrijf laat je natuurlijk je initiatief en zelfstandigheid zien. Het is belangrijk om voor jezelf uit te maken of deze strategie bij je past. Ook hier kan je je best goed op voorbereiden, bijvoorbeeld door op voorhand beknopt neer te schrijven welke je sterke punten zijn en wat je voor het bedrijf kan betekenen, door een aantal kritische punten te voorzien (bv. wat antwoord je op 'sorry, we hebben geen tijd' (je mogelijk antwoord : op welk moment kan ik beter terugbellen) of 'we hebben geen vakatures' (je mogelijk antwoord : op welke termij denken jullie wél vakatures te hebben' ) of 'neen, dat kun je niet' (je mogelijk antwoord : mag ik weten waarom niet ?). Weet ook welke struktuur je in het gesprek wil steken, bv. juiste persoon identificeren, doel van je gesprek beknopt formuleren, afspraak maken, afsluiten).

3. Solliciteren via wervings- of selectieburelen. Heel veel bedrijven doen hier beroep op. Je hebt hier verschillende vormen, namelijk headhunting (hier gaat het voornamelijk om hogere functies in een bedrijf), advertising research (een intermediair zoekt via advertenties voor een werkgever), campus recruitment (dit richt zich vooral naar jongeren - maar het kan zinvol zijn na een eerste ervaring terug deel te nemen aan campus recrutering) en file search (dit is via een databank - hier wordt het belangrijk je cv zeer goed te verzorgen - zie vorige blog). Het is voor deze kanalen belangrijk dat je dezelfde zaken voor ogen houdt als bij de directe benadering.

4. Solliciteren via tijdelijk werk. Vooral deze strategie zit enorm in de lift. Bij deze strategie dien je zelf nog duidelijker aan te geven wat je écht zoekt. Indien je dit niet doet, stelt het interimkantoor niet altijd de functies voor die bij je passen.  Een aantal interimkantoren zullen ook testen afnemen en geven je een open feedback. Het voordeel van het solliciteren via tijdelijk werk is dat je in kontakt komt met verschillende werkgevers en een betere voeling krijgt met het soort omgeving waar je het liefst zou werken. Bovendien breidt je netwerk uit en via-via kun je vervolgens direct kontakt opnemen met nieuwe potentiële werkgevers.

5. Een eigen zaak oprichten. Ook hier bestaan verschillende formules, gaande van franchising, over een zelfstandige activiteit in bijberoep, over netwerkmarketing tot een starten van een heuse eigen zaak. Maar hierover in een volgende blog meer ...

09:27 Gepost door In-Flow in Succesvol solliciteren | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.